Keto dieta je hitem: Pomůže vám s ní Slim pasta!

Slavná dieta, kterou svět miluje. A proč? Právě pro její účinky. Pomůže úspěšně zhubnout a navíc se vyhnete jojo efektu. Zatímco přijímáte vysoké množství kvalitních bílkovin a jen v minimální míře sacharidy, váš organismus díky tomu začne spalovat přebytečné tuky.

Vděčíme za ni profesorovi z Harvardu Georgovi L. Blackburnovi, který se zajímal o to, jakým způsobem lidské tělo nakládá s uloženými tuky a následně je spaluje. Během běžných diet sice také o tuky přicházíte, nicméně jedná se o ty původem ze svalů, a to až ze 40 %. Svaly jsou pokládány za účinné spalovače tuku a jakmile dietní snažení utnete, jojo efekt se přihlásí o slovo a výsledkem je rychlé přibírání na váze. Blackburn však přišel s poznatkem, že díky přirozenému biologickému procesu jménem nutriční ketóza může tělo čerpat tuky z přebytečných zásob, nikoli ze svalové hmoty. Ketózu lze nastartovat za pomoci stravy bohaté na proteiny, bez nadbytku tuků a s minimem sacharidů.


Zázračné hmotnostní úbytky díky ketóze. Oč vlastně jde?
Ve chvíli, kdy přesedláte na nízkosacharidový jídelníček, se z tukových zásob se začnou tvořit mastné kyseliny, které se v játrech přemění na tzv. ketolátky. Právě z nich po té organismus získává požadovanou energii. Zbavíte se viditelných špíčků, ale také vnitřního tuku tzv. viscerálního, který sice nevidíme, ale zato ohrožuje vnitřní orgány. V rámci dietního režimu se netrápíte hlady, nejste unavení ani vás nesužují chutě na sladké.

Do stavu ketózy se dostanete v horizontu dvou až čtyř dnů od zahájení keto diety. Ketózu lze také identifikovat za pomoci testovacích proužků na průkaznost ketonů v moči. Již po pár dnech v ketóze můžete zpozorovat ztrátu centimetrů i prvních kil. V začátcích diety se lze setkat také s méně příjemnými symptomy, které doprovází náběh na nový stravovací režim. Brzy ale odezní. Nejčastěji se jedná o únavu, bolest hlavy, zácpu či průjem. Někdo pociťuje silnější zápach, nebo zvláštní chuť v ústech. S tím pomůže žvýkačka nebo bylinkový ústní sprej.


Keto dieto: Co (ne) jíst?
Ketodieta se skládá ze tří fází: hubnoucí, stabilizační a fixační. Dá se říci, že dieta trvá něco kolem tří měsíců. Nicméně je důležité usilovat o racionální a pestrý jídelníček nejlépe dlouhodobě.

Jaké potraviny jsou povolené? Vždy záleží na tom, jakou fází aktuálně procházíte. Obecně se jedná o libové maso, ryby, mořské plody, dále jsou to vejce, sýry, jogurty, tvaroh a zelenina. Pokud jste ještě neměli tu čest s avokádem, rozhodně mu dejte šanci. Kouzlit na několik způsobů můžete s cuketou, brokolicí, květákem, dýní, ředkvičkami a se zelím. Dokonce si pochutnáte i na ořechách. Mezi zakázané patří pečivo a výrobky z bílé mouky, luštěniny, alkohol, cukrovinky a potraviny obsahující přebytek tuku. Zapomenout musíte rovněž na některé druhy ovoce.

Na obdobném principu funguje také Atkinsonova nebo Dukanova dieta. Než se ale do dietního režimu pustíte, neváhejte váš záměr prokonzultovat s odborníky. Keto dieta není vhodná pro těhotné ženy, osoby trpící cukrovkou, ledvinovými a jaterními problémy.


Zkuste to se Slim pastou
Rádi byste se pustili do keto diety ale zároveň se nechcete vzdát oblíbených příloh? Neváhejte do kuchyně povolat nízkosacharidovou alternativu Slim pasta k těstovinám či rýži. Bez výčitek a s minimem kalorií si pochutnáte na kuřecím, králičím nebo drůbežím masu a k tomu si naservírujete zdravé přílohy z konjaku. Talíř v rámci diety vám nebude připadat prázdný. Najíte se zdravě a navíc i očima.

Lenka Zelnitiusová
Autorka článku